tiistai 13. lokakuuta 2009

Elämän pieni nautinto: kofeiini


Eräs kokeilu, joka johti tämän blogin aloittamiseen oli kahvin juomisen lopettaminen kokeiluluontoisesti. Minua häiritsi se, että olin aina todella väsynyt, töissä ja etenkin töiden jälkeen. Arvioin muutaman päivän energisyyttäni 4 tunnin välein asteikolla 1-5. Kaikkien päivien maksimi oli 3 ja suurimman osan päivästä olin energisyydeltäni 1 eli täysin väsynyt ja kyvytön ajattelemaan mitään. Kahvi ei näyttänyt paljon auttavan.

Ensin lopetin suunnitellusti pariksi viikoksi. Kuten otsikostakin voi päätellä, se ei ollut aivan helppoa. Pari päivää oli päänsärkyä, mutta sitten vieroitusoireet helpottivat ja huomasin selvän eron; Joskin olin hieman väsyneempi töissä, olin huomattavasti pirteämpi töiden jälkeen! Minulle ei makseta niin paljon, että suostun olemaan pirteämpi töissä vapaa-ajan kustannuksella.

Nykyään juon töissä vain teen, ja muuten olen sosiaalinen kahvin juoja, eli juon jos tarjotaan esim. kaverin luona. Kolmen viikon tasaisen kahvin juonnin jälkeen sitä tarvitsee saman annoksen vain tunteakseen olonsa normaaliksi, joten olisi kai parempi pitää päiviä jolloin ei saa ollenkaan kofeiinia.

3 kommenttia:

  1. tämä oli tosi mielenkiintoinen juttu. just tänään aamulla mietin, että en tulisi enää ikinä elämässäni pärjäämään etenkään ilman aamukahvia. loppupäivä menee kauhean väsymyksen merkeissä. keitin tänään vahingossa kofeiinitonta kahvia ja koko ajan on ihan mieletön väsymys päällä. olen kyllä vähentänyt kahvinjuontia, ennen saatoin juoda 10 kuppia päivässä, nykyään vain 2-3. mutta olen huomannut, että olen korvannut useammat kahvikupit mustalla teellä.. kyllähän sekin piristää. haluaisin tavallaan päästä kofeiinista eroon, sillä ahdistaa se ajatus, että olen riippuvainen jostain.

    VastaaPoista
  2. Juon noin litran kahvia päivässä ja tänään yritän olla koko päivän ilman. Kiva kun olit kirjoittanut tällaisen tekstin :)

    VastaaPoista
  3. Ajatus aamukahvista luopumisesta tosiaan on kaikkein vaikeinta. Joskus kun olen joutunut aamuisin poikkeamaan rutiineista, olen vasta illalla tajunnut, että en ole juonut kahvia koko päivänä. Sitä on ihan käkenä että miten ihmeessä kahvi ei käynyt edes mielessä!

    Toivottavasti löydätte jonkinlaisen kauhun tasapainon kahvin juomisen kanssa!

    VastaaPoista